Mengapa manusia bersikap bodoh?
Tidakkah engkau tatap langit yang biru dengan awan yang berarak seputih kapas?
Atau engkau turuni ke lembah sehingga akan kau dapatkan air yang bening.
Atau engkau bangun di malam hari, kau saksikan bintang gemerlapan bertaburan di langit biru dan rembulan yang tidak pernah bosan orang menatapnya.
Atau engkau dengarkan suara cengkerik dan katak saling bersahutan.
Sekiranya seseorang amat gemarkan keindahan, amat senang mendengar keindahan, nescaya hatinya akan terbebas dari perbuatan keji.
Kerna sesungguhnya keji itu buruk, sedangkan yang buruk itu tidak akan pernah bersatu dengan keindahan.
-HAMKA
Monday, May 30, 2005
Sunday, May 29, 2005
Letih!!!!
Aku merasa letih. Kalau ada katil dekat opis ni, dah lama aku terlentang dan tido. Takde banyak sebab untuk aku letih. Aku bukannya bekerja di hari bekerja ini. Aku cuma hisap rokok dan mendengar diri aku diragui, diragui, diragui, diragui, diragui, diragui, diragui, diragui, diragui, diragui dan terus diragui. Letih juga melaluinya. Sakit pun terasa juga. Andainya aku dapat buat semua ini berhenti dan hidup menjadi tenang.
Tekanan. Aku merasai tekanan. Dulu aku takut bila menghadapinya. tapi sekarang tidak lagi. Ia nak datang, datanglarr. kalau tak, aku tak apa-apa. aku hidup dengannya. Tapi kita kembali kepada keadaan diragui tadi. Sejauh mana sebenarnya aku dapat bertahan dan tahan. Selama-lamanya sebenarnya. Tapi sampai bila ia harus berterusan.
Blog, kau tahu tak apa yang aku nak dalam hidup ini? aku nak hidup ini tenang. Aku nak dia tenang! aku nak dia anggap yang dunia ialah satu kotak televisyen yang kita berdua tengah bersama-sama menontonnya. kita tak perlu nak menjadi watak-watak seperti dalam cereka itu. kita adalah kita. Itu yang saya nak beritahu dia. tapi mungkin masanya belum tiba lagi. Aku kena sabar menunggu. Meletak harapan aku di hadapan. Kalau orang lain, mungkin mereka tak tahan. Ini adalah satu keadaan yang seseorang individu tidak lagi dapat memikirkan tentang dirinya. Ini adalah tentang dia.
Jadi mengapa aku diragui. Bukan salah aku sebenarnya. Salah dunia yang meracuni kita. Salah dunia yang sentiasa yang penuh dengan tipu daya. Siapa yang jadi mangsa? aku jugak yang kena. Sebab apa, sebab aku pun hidup dalam dunia ini bersama-sama mereka yang lain. Walaupun begitu, mereka mungkin ada di sebelah aku tapi bukannya bermakna mereka adalah aku. Ini kerana, aku adalah aku. Mudah bukan jawapannya. Aku adalah aku. Aku tahu apa aku nak. Aku tahu apa yang patut dan aku tahu apa yang tidak. Tapi berapa kuatnya pegangan aku kalau aku sering diragui. Kalau sekali sekala, aku boleh menganggapnya sebagai peringatan. Tapi kalau setiap masa? Bagaimana aku nak bekerja? Bagaimana aku nak makan? Bagaimana aku nak minum? Bagaimana aku nak berkawan? Bagaimana aku nak tidur? Bagaimana aku nak berjalan? Bagaimana aku nak berdiri, kalau semuanya dikelilingi ketakutan. Yang tinggal hanya satu cahaya kecil bernama harapan. Aku sebenarnya sedang tabah menunggu masa, harapan itu menyinari hidup ini. aku sedar, aku perlu bersabar tapi Aku nak semua ini berubah!!!
Kalaulah dia percaya, kalaulah dia yakin yang ketakutan itu hanya sementara. Malah ketakutan itu tak sepatutnya wujud. Kita kena pegang apa yang yang kita percaya. Kita kena tahu kemana kita hendak pergi. Dan kita kena percaya orang yang menyayangi kita sepenuhnya kerana orang yang menyayangi kita sepenuhnya takkan sesekali berniat melukakan hati mereka yang dicintai. Aku tak minta banyak. Aku cuma minta yang dia percaya aku. Kita tak nak orang yang kita sayang merasa sakit bukan! Bagi aku, biarpun aku terpaksa menanggung sakitnya, aku terpaksa melangkah juga sebab jalan ini yang kupilih. Dan di jalan ini aku memegang erat tangannya, melangkah bersama-sama.
Lega sikit blog dapat bercakap ngan ko. Aku tak rasa letih lagi bila bercakap tentang harapan. terima kasih blog, terima kasih.
-semoga hidup ini aman agar kita boleh bahagia bersama-sama
Tekanan. Aku merasai tekanan. Dulu aku takut bila menghadapinya. tapi sekarang tidak lagi. Ia nak datang, datanglarr. kalau tak, aku tak apa-apa. aku hidup dengannya. Tapi kita kembali kepada keadaan diragui tadi. Sejauh mana sebenarnya aku dapat bertahan dan tahan. Selama-lamanya sebenarnya. Tapi sampai bila ia harus berterusan.
Blog, kau tahu tak apa yang aku nak dalam hidup ini? aku nak hidup ini tenang. Aku nak dia tenang! aku nak dia anggap yang dunia ialah satu kotak televisyen yang kita berdua tengah bersama-sama menontonnya. kita tak perlu nak menjadi watak-watak seperti dalam cereka itu. kita adalah kita. Itu yang saya nak beritahu dia. tapi mungkin masanya belum tiba lagi. Aku kena sabar menunggu. Meletak harapan aku di hadapan. Kalau orang lain, mungkin mereka tak tahan. Ini adalah satu keadaan yang seseorang individu tidak lagi dapat memikirkan tentang dirinya. Ini adalah tentang dia.
Jadi mengapa aku diragui. Bukan salah aku sebenarnya. Salah dunia yang meracuni kita. Salah dunia yang sentiasa yang penuh dengan tipu daya. Siapa yang jadi mangsa? aku jugak yang kena. Sebab apa, sebab aku pun hidup dalam dunia ini bersama-sama mereka yang lain. Walaupun begitu, mereka mungkin ada di sebelah aku tapi bukannya bermakna mereka adalah aku. Ini kerana, aku adalah aku. Mudah bukan jawapannya. Aku adalah aku. Aku tahu apa aku nak. Aku tahu apa yang patut dan aku tahu apa yang tidak. Tapi berapa kuatnya pegangan aku kalau aku sering diragui. Kalau sekali sekala, aku boleh menganggapnya sebagai peringatan. Tapi kalau setiap masa? Bagaimana aku nak bekerja? Bagaimana aku nak makan? Bagaimana aku nak minum? Bagaimana aku nak berkawan? Bagaimana aku nak tidur? Bagaimana aku nak berjalan? Bagaimana aku nak berdiri, kalau semuanya dikelilingi ketakutan. Yang tinggal hanya satu cahaya kecil bernama harapan. Aku sebenarnya sedang tabah menunggu masa, harapan itu menyinari hidup ini. aku sedar, aku perlu bersabar tapi Aku nak semua ini berubah!!!
Kalaulah dia percaya, kalaulah dia yakin yang ketakutan itu hanya sementara. Malah ketakutan itu tak sepatutnya wujud. Kita kena pegang apa yang yang kita percaya. Kita kena tahu kemana kita hendak pergi. Dan kita kena percaya orang yang menyayangi kita sepenuhnya kerana orang yang menyayangi kita sepenuhnya takkan sesekali berniat melukakan hati mereka yang dicintai. Aku tak minta banyak. Aku cuma minta yang dia percaya aku. Kita tak nak orang yang kita sayang merasa sakit bukan! Bagi aku, biarpun aku terpaksa menanggung sakitnya, aku terpaksa melangkah juga sebab jalan ini yang kupilih. Dan di jalan ini aku memegang erat tangannya, melangkah bersama-sama.
Lega sikit blog dapat bercakap ngan ko. Aku tak rasa letih lagi bila bercakap tentang harapan. terima kasih blog, terima kasih.
-semoga hidup ini aman agar kita boleh bahagia bersama-sama
Thursday, May 26, 2005
takkan padam
Menemui blog aku. Kalau kau adalah manusia, aku pastinya akan minta maaf banyak-banyak sebab telah banyak menyusahkan kau dengan mendengar cerita-cerita aku yang menyedihkan. Bukan aku pinta ia berlaku, ia cuma berlaku, dan aku tak tahu apa patut aku lakukan.
Tapi kini aku sudah dewasa. Aku sudah faham apa itu gelanggang hidup. Satu pertarungan yang pastinya ada hari untuk menang dan hari untuk kalah. Bila melihat balik diri aku, terpendam rasa sedih pun ada. Aku bukannya bersih macam dulu. Pada badan aku, terpalit-palit dosa dunia yang akan selamanya melekat dalam diri. Dosa aku kepada tuhan. Dosa aku kepada ibubapa. Dosa aku kepada kekasih. Dosa aku pada kawan-kawan. Aku minta maaf. Aku benar-benar menyesali. Kalaulah aku seperti nama aku..... sempurna.
Tapi dalam hidup ini, aku dah mula faham sesuatu yang mengajar aku erti kedewasaan. Pelajaran tersebut ialah bagaimana menerima kegagalan! Selama ini hidup aku bukannya sebagai seorang juara yang tak pernah kalah. Aku tak terletak di situ. Aku terletak di tempat yang lebih teruk. Aku sebenarnya manusia yang tak pernah berusaha!!! ia membuatkan bila buat pertama kali aku berusaha dan menemui kegagalan, aku terus keliru dan terus buntu. Beradanya aku di situ membuat kesialan aku menjadi-jadi dengan usia aku bertambah. Aku tak dapat melihat dunia ini dengan baik. Aku terlalu banyak istirehat dan bertangguh yang aku sendiri cipta sehingga akhirnya aku terjatuh ke dalam lubang kekecewaan. Akhirnya bila aku sudah sedar, banyak perkara-perkara aku kesali. Lebih menyedihkan kebanyakannya aku tak dapat berbuat apa-apa lagi. Terus aku terhumban ke dalam lubang kekecewaan yang lebih dalam lagi. Aku mahu berhenti jatuh, tapi aku tak dapat henti jatuh. Aku sesat dalam dunia ini. Aku lupa tanggungjawab aku di mana. Siang untuk jaga. Malam untuk lena. Itu sahaja. Setiap masa aku cuba memikirkan bagaimana untuk lari dari lubang ini. Aku pikir demi pikir tapi aku tak jumpa-jumpa. Pelarian tanpa henti. Ketakutan yang tak sudah, itu apa yang aku jadi. Tapi mungkin jalan sudah terbuka kembali. Aku mula nampak ia jelas. Aku nampak sinar terang yang melimpahi.
Aku sebenarnya takut untuk menghadapi sesuatu yang buruk. Aku tak hendak berjumpa dengan kesedihan. Aku hanya tahu melarikan diri. Kini, aku tahu aku tak boleh mengangkat kaki semata-mata. Sebagaimana seorang dewasa, aku perlu menghadapi setiap perkara yang berlaku dengan hati yang tabah. Aku mula faham hakikat yang aku tak dapat lari dari kegagalan. Apa yang aku perlu lakukan ialah hadapi sahaja. Tapi hadapi sahaja tak cukup. Kerana sebagaimana ombak besar melanda pantai, aku bila-bila masa akan tertolak jatuh kembali. Aku sebenarnya perlu tahu apa yang aku hendak dalam dunia ini. Aku kena pegang pada harapan aku agar ia takkan sekali-sekali terlepas. Hanya di situ aku dapat berpaut. Api yang menyala tersebut jangan dibiarkan padam biar sedingin mana angin meniup. Aku tahu apa yang aku nak, dan aku akan berusaha mendapatkannya biarpun aku tahu takdir mungkin memungkirkan perkata tersebut.
Tapi aku tak pikirkan sangat perkara itu. Apa yang penting ialah aku lakukan tanggungjawab aku. Biarpun aku sedih, kecewa, takut, sakit, penat, parah. Hidup ini aku kena hadapi dengan tabah sebab aku tahu semua ini adalah sementara. Perencanaan tuhan kita takkan tahu, tapi itu tak bermaksud aku kena berhenti berusaha. Aku sayangkan keluargaku, aku sayangkan kekasihku, aku sayangkan sahabatku, aku sayangkan agamaku, aku sayangkan sahabat aku. Dan aku ingin beritahu yang aku takkan berhenti daripada berusaha. Dan kalau aku gagal pun, biarlah aku gagal dalam berusaha. Kerana aku tahu selagi nokhtah itu tidak jatuh, tempoh itu takkan tamat, dan aku kena terus berusaha. Sakit.... semua orang akan sakit. Tapi sebelum sakit itu kita sihat dan semasa kita sakit itu tak semestinya selamanya di situ, kita boleh sihat kembali. Dosa.... semua orang dalam dunia ini berdosa(Kecuali nabi, rasul dan manusia-manusia terpilih) tapi tak selama-lamanya bermakna kita ingin terus berdosa. Semua orang menginginkan taubat bukan. Mati... semua orang pastinya mati. Tapi bukankah kita semua nanti akan berjumpa di akhirat kelak. Sedih.... semua orang sedih. Tapi bukankah sedih itu sebahagian dari perselangan dengan gembira yang kita akan terus lalui. Tabah, itu jawapannya. Tapi bukan semua orang memilikinya. kita semua kena mencarinya. kita semua perlu memegang padanya. Hidup perlu diteruskan. Namun harapanku biarlah masa hidup itu berjalan dengan makna. Aku tak ingin 'mati' selama aku hidup. Harapan aku akan selamanya kupegang. Aku ingin semua orang aku sayang bahagia, meskipun tak mengecapinya, Biarlah harapan itu ada dan terus membara.
"YA ALLAH, TUHAN YANG MAHA ESA, MAHA KUASA LAGI MAHA ESA, TUHAN YANG MAHA MELIHAT, MAHA MENDENGAR LAGI MAHA MENGETAHUI, TUHAN YANG MAHA PENGASIH, MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI. AMPUNILAH DOSA-DOSAKU YA ALLAH, AMPUNILAH KETERLANJURANKU, AMPUNILAH KELALAIANKU, AMPUNILAH KEBODOHANKU YA ALLAH, YA ALLAH, AMPUNILAH DOSA IBUBAPAKU, AMPUNILAH DOSA AZURA, AMPUNILAH DOSA SAHABAT-SAHABATKU, AMPUNILAH DOSA MUSLIMIN DAN MULIMAT, RAHMATILAH KAMI, PELIHARALAH KAMI, BERILAH KAMI PETUNJUK KEPADA JALAN YANG LURUS, YA ALLAH, KURNIAKANLAH HAMBAMU INI KEKUATAN DAN KETABAHAN UNTUK MENGHADAPI DUNIA INI, KURNIAKAN HAMBAMU INI TAUFIK DAN HIDAYAH UNTUK MENEMUI JALAN YANG LURUS, BUKAKANLAH HATI HAMBAMU INI UNTUK MENERIMA ILMU DARIMU YA ALLAH, BUKAKANLAH PINTU REZEKI KEPADA HAMBAMU INI YA ALLAH, KEPADAMULAH HAMBA MU BERSERAH, KEPADAMU HAMBAMU MEMOHON PERTOLONGAN, KEPADAMU TEMPAT HAMBAMU MEMINTA, TOLONGLAH YA ALLAH, BANTULAH HAMBAMU YANG KERDIL DAN TAK BERDAYA INI. TOLONGLAH YA ALLAH, SELAWAT DAN SALAM TERHADAP NABI MUHAMMAD S.A.W., NABI JUNJUNGAN MULIA DAN KEKASIHMU YA ALLAH, RAHMATILAH UMAT ISLAM AKHIR ZAMAN INI, YA ALLAH. RAHMATILAH
Tapi kini aku sudah dewasa. Aku sudah faham apa itu gelanggang hidup. Satu pertarungan yang pastinya ada hari untuk menang dan hari untuk kalah. Bila melihat balik diri aku, terpendam rasa sedih pun ada. Aku bukannya bersih macam dulu. Pada badan aku, terpalit-palit dosa dunia yang akan selamanya melekat dalam diri. Dosa aku kepada tuhan. Dosa aku kepada ibubapa. Dosa aku kepada kekasih. Dosa aku pada kawan-kawan. Aku minta maaf. Aku benar-benar menyesali. Kalaulah aku seperti nama aku..... sempurna.
Tapi dalam hidup ini, aku dah mula faham sesuatu yang mengajar aku erti kedewasaan. Pelajaran tersebut ialah bagaimana menerima kegagalan! Selama ini hidup aku bukannya sebagai seorang juara yang tak pernah kalah. Aku tak terletak di situ. Aku terletak di tempat yang lebih teruk. Aku sebenarnya manusia yang tak pernah berusaha!!! ia membuatkan bila buat pertama kali aku berusaha dan menemui kegagalan, aku terus keliru dan terus buntu. Beradanya aku di situ membuat kesialan aku menjadi-jadi dengan usia aku bertambah. Aku tak dapat melihat dunia ini dengan baik. Aku terlalu banyak istirehat dan bertangguh yang aku sendiri cipta sehingga akhirnya aku terjatuh ke dalam lubang kekecewaan. Akhirnya bila aku sudah sedar, banyak perkara-perkara aku kesali. Lebih menyedihkan kebanyakannya aku tak dapat berbuat apa-apa lagi. Terus aku terhumban ke dalam lubang kekecewaan yang lebih dalam lagi. Aku mahu berhenti jatuh, tapi aku tak dapat henti jatuh. Aku sesat dalam dunia ini. Aku lupa tanggungjawab aku di mana. Siang untuk jaga. Malam untuk lena. Itu sahaja. Setiap masa aku cuba memikirkan bagaimana untuk lari dari lubang ini. Aku pikir demi pikir tapi aku tak jumpa-jumpa. Pelarian tanpa henti. Ketakutan yang tak sudah, itu apa yang aku jadi. Tapi mungkin jalan sudah terbuka kembali. Aku mula nampak ia jelas. Aku nampak sinar terang yang melimpahi.
Aku sebenarnya takut untuk menghadapi sesuatu yang buruk. Aku tak hendak berjumpa dengan kesedihan. Aku hanya tahu melarikan diri. Kini, aku tahu aku tak boleh mengangkat kaki semata-mata. Sebagaimana seorang dewasa, aku perlu menghadapi setiap perkara yang berlaku dengan hati yang tabah. Aku mula faham hakikat yang aku tak dapat lari dari kegagalan. Apa yang aku perlu lakukan ialah hadapi sahaja. Tapi hadapi sahaja tak cukup. Kerana sebagaimana ombak besar melanda pantai, aku bila-bila masa akan tertolak jatuh kembali. Aku sebenarnya perlu tahu apa yang aku hendak dalam dunia ini. Aku kena pegang pada harapan aku agar ia takkan sekali-sekali terlepas. Hanya di situ aku dapat berpaut. Api yang menyala tersebut jangan dibiarkan padam biar sedingin mana angin meniup. Aku tahu apa yang aku nak, dan aku akan berusaha mendapatkannya biarpun aku tahu takdir mungkin memungkirkan perkata tersebut.
Tapi aku tak pikirkan sangat perkara itu. Apa yang penting ialah aku lakukan tanggungjawab aku. Biarpun aku sedih, kecewa, takut, sakit, penat, parah. Hidup ini aku kena hadapi dengan tabah sebab aku tahu semua ini adalah sementara. Perencanaan tuhan kita takkan tahu, tapi itu tak bermaksud aku kena berhenti berusaha. Aku sayangkan keluargaku, aku sayangkan kekasihku, aku sayangkan sahabatku, aku sayangkan agamaku, aku sayangkan sahabat aku. Dan aku ingin beritahu yang aku takkan berhenti daripada berusaha. Dan kalau aku gagal pun, biarlah aku gagal dalam berusaha. Kerana aku tahu selagi nokhtah itu tidak jatuh, tempoh itu takkan tamat, dan aku kena terus berusaha. Sakit.... semua orang akan sakit. Tapi sebelum sakit itu kita sihat dan semasa kita sakit itu tak semestinya selamanya di situ, kita boleh sihat kembali. Dosa.... semua orang dalam dunia ini berdosa(Kecuali nabi, rasul dan manusia-manusia terpilih) tapi tak selama-lamanya bermakna kita ingin terus berdosa. Semua orang menginginkan taubat bukan. Mati... semua orang pastinya mati. Tapi bukankah kita semua nanti akan berjumpa di akhirat kelak. Sedih.... semua orang sedih. Tapi bukankah sedih itu sebahagian dari perselangan dengan gembira yang kita akan terus lalui. Tabah, itu jawapannya. Tapi bukan semua orang memilikinya. kita semua kena mencarinya. kita semua perlu memegang padanya. Hidup perlu diteruskan. Namun harapanku biarlah masa hidup itu berjalan dengan makna. Aku tak ingin 'mati' selama aku hidup. Harapan aku akan selamanya kupegang. Aku ingin semua orang aku sayang bahagia, meskipun tak mengecapinya, Biarlah harapan itu ada dan terus membara.
"YA ALLAH, TUHAN YANG MAHA ESA, MAHA KUASA LAGI MAHA ESA, TUHAN YANG MAHA MELIHAT, MAHA MENDENGAR LAGI MAHA MENGETAHUI, TUHAN YANG MAHA PENGASIH, MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI. AMPUNILAH DOSA-DOSAKU YA ALLAH, AMPUNILAH KETERLANJURANKU, AMPUNILAH KELALAIANKU, AMPUNILAH KEBODOHANKU YA ALLAH, YA ALLAH, AMPUNILAH DOSA IBUBAPAKU, AMPUNILAH DOSA AZURA, AMPUNILAH DOSA SAHABAT-SAHABATKU, AMPUNILAH DOSA MUSLIMIN DAN MULIMAT, RAHMATILAH KAMI, PELIHARALAH KAMI, BERILAH KAMI PETUNJUK KEPADA JALAN YANG LURUS, YA ALLAH, KURNIAKANLAH HAMBAMU INI KEKUATAN DAN KETABAHAN UNTUK MENGHADAPI DUNIA INI, KURNIAKAN HAMBAMU INI TAUFIK DAN HIDAYAH UNTUK MENEMUI JALAN YANG LURUS, BUKAKANLAH HATI HAMBAMU INI UNTUK MENERIMA ILMU DARIMU YA ALLAH, BUKAKANLAH PINTU REZEKI KEPADA HAMBAMU INI YA ALLAH, KEPADAMULAH HAMBA MU BERSERAH, KEPADAMU HAMBAMU MEMOHON PERTOLONGAN, KEPADAMU TEMPAT HAMBAMU MEMINTA, TOLONGLAH YA ALLAH, BANTULAH HAMBAMU YANG KERDIL DAN TAK BERDAYA INI. TOLONGLAH YA ALLAH, SELAWAT DAN SALAM TERHADAP NABI MUHAMMAD S.A.W., NABI JUNJUNGAN MULIA DAN KEKASIHMU YA ALLAH, RAHMATILAH UMAT ISLAM AKHIR ZAMAN INI, YA ALLAH. RAHMATILAH
tidak terkata (tapi tertulis gak)
lokasi : Pejabat Jabatan Pengarang, Utusan Malaysia
masa : 5.37 pagi
kehadiran : Seorang diri
keputusan: LIVERPOOL MENANG CHAMPIONS LEAGUE!!!!!!!!!
(AC Milan tewas penalti 4 -2 selepas liverpool bangkit untuk seri 3-3)
Perasaan : Gembira tidak terhingga!!!!!!!!!!!!!!!!
Rumusan : walaupun tak selalu, keajaiban memang wujud dalam dunia
"hidup liverpool.... semoga dunia aman dan kita semua bahagia!"
masa : 5.37 pagi
kehadiran : Seorang diri
keputusan: LIVERPOOL MENANG CHAMPIONS LEAGUE!!!!!!!!!
(AC Milan tewas penalti 4 -2 selepas liverpool bangkit untuk seri 3-3)
Perasaan : Gembira tidak terhingga!!!!!!!!!!!!!!!!
Rumusan : walaupun tak selalu, keajaiban memang wujud dalam dunia
"hidup liverpool.... semoga dunia aman dan kita semua bahagia!"
Sunday, May 22, 2005
nak pergi atau tak
Ya, disini hari sabtu dan aku sedang bekerja.
Perkara biasa bagi sesetengah orang, perkara pelik bagi sesetengah orang. apapun, Lantaklarrr.
tadi dalam perjalanan pergi ke assignment aku terdengar dalam radio light and easy pada 8.30 malam nanti ada pertunjukan teater jula juli bintang tiga di panggung bandaraya. Nak pergi atau tidak? Tak. Aku nak balik rumah dan kemas bilik aku. Dah berselerak teruk sangat. Lagipun banyak baju perlu dibasuh tak lupa kereta aku.
Takde banyak perkara sangat aku pikirkan hari ini. Berlalu macam biasa sahja. Rokok ada juga tujuh batang yang terbakar kat bibir aku. Kerja siap, susulan tak dapat. Setakat ini perkara yang paling menyeronokkan selama aku bekerja di suratkhabar ialah penghasilan artikel star wars dan fenomenanya di Malaysia yang tersiar semalam. Biarpun tak dapat tiket free (macam sepatutnya orang lain dapat) tapi aku tetap berbangga dengan hasil penulisan yang original dapat aku nukilkan. Lepas ni aku nak menulis lagi banyak feature. Tak perlulah rasanya siarkan banyak cerita-cerita konflik. Kita memang tahu dunia ini bermasalah jadi tak perlu mengeruhkan lagi keadaan.
Akhir kata, semoga dunia lebih aman dan kita semua dapat hidup bahagia.
-chow........
Perkara biasa bagi sesetengah orang, perkara pelik bagi sesetengah orang. apapun, Lantaklarrr.
tadi dalam perjalanan pergi ke assignment aku terdengar dalam radio light and easy pada 8.30 malam nanti ada pertunjukan teater jula juli bintang tiga di panggung bandaraya. Nak pergi atau tidak? Tak. Aku nak balik rumah dan kemas bilik aku. Dah berselerak teruk sangat. Lagipun banyak baju perlu dibasuh tak lupa kereta aku.
Takde banyak perkara sangat aku pikirkan hari ini. Berlalu macam biasa sahja. Rokok ada juga tujuh batang yang terbakar kat bibir aku. Kerja siap, susulan tak dapat. Setakat ini perkara yang paling menyeronokkan selama aku bekerja di suratkhabar ialah penghasilan artikel star wars dan fenomenanya di Malaysia yang tersiar semalam. Biarpun tak dapat tiket free (macam sepatutnya orang lain dapat) tapi aku tetap berbangga dengan hasil penulisan yang original dapat aku nukilkan. Lepas ni aku nak menulis lagi banyak feature. Tak perlulah rasanya siarkan banyak cerita-cerita konflik. Kita memang tahu dunia ini bermasalah jadi tak perlu mengeruhkan lagi keadaan.
Akhir kata, semoga dunia lebih aman dan kita semua dapat hidup bahagia.
-chow........
Friday, May 20, 2005
dah lama dah
Dari mana aku berasal? Dimanakah aku berdiri? Dimanakah aku akan pergi?
Soalan-soalan tersebut antara perkara cukup menarik untuk diamati. Ia mungkin penunjuk arah yang dapat merangkumkan kehidupan itu sendiri. Satu perkara yang aku teringin kembangkan bagi memperlihatkan di mana yang tersurat dan dimana yang tersirat.
Hidup aku sudah kembali menjadi rutin. Mungkin setelah dia sudah tiada, aku tak ada apa-apa lagi untuk dicita-citakan. Kosong tapi damai. Walaupun sekadar angin namun nyaman. Bukannya aku tak suka, lebih sesuai kalau aku cakap aku selesa. Setiap hari aku bangun dan pergi kerja. Tak lebih dari itu. Selebihnya, aku keluar dengan kawan-kawan dan aku pastikan aku gembira. Tak lebih dari itu. Kalau cuti, aku akan uruskan urusan yang tak terurus. Tak lebih dari itu. Semua orang senang hati. Dan sudah tentunya, dalam semua orang itu, ada aku dalamnya.
Aku tak suka kacau orang. Aku rasa mereka patut tahu apa yang apa benar dan apa yang tidak. Semua orang ada pertimbangan mereka sendiri. Dan rasanya mereka sedar semua itu. Cuma mereka memilih untuk tidak mendengar pertimbangan tersebut dan meneruskan apa yang mereka fikir patut. dalam konteks ini, patut tak semestinya betul. Akhirnya jadi mereka orang-orang yang dipanggil sebagai mereka yang melampui batas. Di situ aku melihatnya.
Aku tak cakap aku sempurna. Aku tak pandai untuk menyembunyikan kelemahan aku sebab ada terlalu banyak. Aku memilih untuk menjadi jujur meskipun ia agak sukar. Siapa yang tidak hipokrit? Siapa yang tidak suka kepada kemuliaan dan kemewahan? Sayangnya, aku pun orang-orang yang tewas. Setiap pagi aku akan gagal untuk bangkit subuh. Rasanya macam satu sumpahan pulak yang ada kulit babi menyelimuti aku setiap pagi. Dan juga, setiap hari aku gagal dalam ikrar untuk berhenti hisap rokok. Sebatang demi sebatang terbakar. Begitu juga rasanya sebahagian daripada paru-paru aku...... muahahahahah... koh... koh... koh....
Kena berhati-hati untuk masa hadapan. Aku tidak mahu lagi tersilap jalan lagi. Pintu kecil akan membawa ke pintu yang lebih besar. Rangkaian tak berhenti selagi aku meneruskannya. Aku tak mahu harapan tinggal harapan. Hidup menyesal di tua hari. Itu apa yang aku rasa sekarang. Aku tak nak rasa itu lagi. Harap-harap dunia ini akan lebih aman agar semua orang menjadi bahagia. Kepada mereka semua di luar dunia siber, selamat tidur.... selamat sejahtera
-Kamil Maslih
Soalan-soalan tersebut antara perkara cukup menarik untuk diamati. Ia mungkin penunjuk arah yang dapat merangkumkan kehidupan itu sendiri. Satu perkara yang aku teringin kembangkan bagi memperlihatkan di mana yang tersurat dan dimana yang tersirat.
Hidup aku sudah kembali menjadi rutin. Mungkin setelah dia sudah tiada, aku tak ada apa-apa lagi untuk dicita-citakan. Kosong tapi damai. Walaupun sekadar angin namun nyaman. Bukannya aku tak suka, lebih sesuai kalau aku cakap aku selesa. Setiap hari aku bangun dan pergi kerja. Tak lebih dari itu. Selebihnya, aku keluar dengan kawan-kawan dan aku pastikan aku gembira. Tak lebih dari itu. Kalau cuti, aku akan uruskan urusan yang tak terurus. Tak lebih dari itu. Semua orang senang hati. Dan sudah tentunya, dalam semua orang itu, ada aku dalamnya.
Aku tak suka kacau orang. Aku rasa mereka patut tahu apa yang apa benar dan apa yang tidak. Semua orang ada pertimbangan mereka sendiri. Dan rasanya mereka sedar semua itu. Cuma mereka memilih untuk tidak mendengar pertimbangan tersebut dan meneruskan apa yang mereka fikir patut. dalam konteks ini, patut tak semestinya betul. Akhirnya jadi mereka orang-orang yang dipanggil sebagai mereka yang melampui batas. Di situ aku melihatnya.
Aku tak cakap aku sempurna. Aku tak pandai untuk menyembunyikan kelemahan aku sebab ada terlalu banyak. Aku memilih untuk menjadi jujur meskipun ia agak sukar. Siapa yang tidak hipokrit? Siapa yang tidak suka kepada kemuliaan dan kemewahan? Sayangnya, aku pun orang-orang yang tewas. Setiap pagi aku akan gagal untuk bangkit subuh. Rasanya macam satu sumpahan pulak yang ada kulit babi menyelimuti aku setiap pagi. Dan juga, setiap hari aku gagal dalam ikrar untuk berhenti hisap rokok. Sebatang demi sebatang terbakar. Begitu juga rasanya sebahagian daripada paru-paru aku...... muahahahahah... koh... koh... koh....
Kena berhati-hati untuk masa hadapan. Aku tidak mahu lagi tersilap jalan lagi. Pintu kecil akan membawa ke pintu yang lebih besar. Rangkaian tak berhenti selagi aku meneruskannya. Aku tak mahu harapan tinggal harapan. Hidup menyesal di tua hari. Itu apa yang aku rasa sekarang. Aku tak nak rasa itu lagi. Harap-harap dunia ini akan lebih aman agar semua orang menjadi bahagia. Kepada mereka semua di luar dunia siber, selamat tidur.... selamat sejahtera
-Kamil Maslih
Wednesday, May 18, 2005
Back home....
Aku baru jerrr menghabiskan cuti hujung minggu aku ke kuching, sarawak. Baru-baru ini MAS sarawak ada buat media night, jadi aku adalah antara wartawan bertuah dari kl yang dijemput ke sana. Pengalaman yang menarik sebab itu adalah kali pertama aku naik kapal terbang dan kali pertama aku jejak ke tanah sarawak. Jelasnya, ada banyak perbezaan antara Semenanjung dengan Malaysia Timur. Disepanjang percutian tersebut aku dibawa untuk melihat benda-benda yang pelancong akan dibawa melihat, seperti muzium sarawak, orang utan, minum di waterfront, kebudayaan masyarakat-masyarakat sarawak dan membeli belah di pasar satok. Di waktu-waktu ini aku macam terkenang pulak dekat kartun boy pj dalam gila-gila dimana dia selalu dihantar melancong ke sabah dan sarawak. Life masa holiday memang okay. Cuma bila balik sahaja, Rutin-rutin lama akan datang kembali. There's no real escape. kena sambung kerja ni.... nantilarrr aku cerita lagi
Wednesday, May 11, 2005
terima kasih
di sini aku lagi, menghadap blog aku. Takde banyak yang berubah. Masih macam dulu. Termasuk juga aku. Apa yang boleh aku cerita. Mungkin tentang kerja aku. Tapi tidak apa yang menarik untuk diceritakan. Malah orang untuk mendengarnya sudah tiada lagi. Jadi, sekian... terima kasih
People Change
Manusia berubah. Mengapa aku tak nampak perkara-perkara tersebut datang? Looking the same faces doesn't meant they are still the same inside. Aku pun tidak terkecuali daripada perkara tersebut. Lihatlah apa jadi pada aku sekarang. Kehidupan tak terurus menjadi sebahagian daripada rutin harian. Pagi tadi sebanyak 4 kali aku bangun dan tidur kembali. Seolah-olah tidak mahu lari dari mimpi dan hanya ingin mengelakkan realiti. Tanpa banyak teman, perjalanan ini aku susuri dengan kegagahan tak ubah seperti plastik. Bangun kerja, balik rumah, tidur. Tidak terisi, aku tak bahagia seperti dulu. Aku pernah ada kawan-kawan, malah hari ini pun aku punya kawan-kawan. Cuma tak de yang benar-benar dekat di hati. Siapa yang mampu dekat. Seketul daging beku, itu apa mereka akan jumpa. Aku rindu zaman dahulu. Tapi aku tak pernah hidup pada waktu present. shit man! aku nak berak dulu larrr
Tuesday, May 10, 2005
demon
Don't you feel you have a demon inside.
Sometimes I do. Especially when i do mean things that i didn't meant it. You could say that what i am doing is mistake. But i don't think so. It's more like, even myself i couldn't trust. Stuck in that moment, i just hate it. Nothing new in my life. I try to get my love back but i'm still the same person as before. so i don't matter for her, just an old scar that she need to forget. I wish i'm more strong and honest as before but that's not life. Shit man! What is life? How about my job? still the same, doing it for the living. If not, who's gonna pay for the food and gas. But I heard some rumors that there will be changes in the higher level and also my level. I try to do dumb about it but it surely gonna hurts. Shit Man! sometimes i hate my job! ( but off course, i love the money and the privilledge you got) Overall, i miss my childhood time. The time of pure and controled environment. You can be happy in your own world. But I now, I got to wake up cause i'm a grown up, and all the thing that i do is under my responsibility. BERUSAHA!
Sometimes I do. Especially when i do mean things that i didn't meant it. You could say that what i am doing is mistake. But i don't think so. It's more like, even myself i couldn't trust. Stuck in that moment, i just hate it. Nothing new in my life. I try to get my love back but i'm still the same person as before. so i don't matter for her, just an old scar that she need to forget. I wish i'm more strong and honest as before but that's not life. Shit man! What is life? How about my job? still the same, doing it for the living. If not, who's gonna pay for the food and gas. But I heard some rumors that there will be changes in the higher level and also my level. I try to do dumb about it but it surely gonna hurts. Shit Man! sometimes i hate my job! ( but off course, i love the money and the privilledge you got) Overall, i miss my childhood time. The time of pure and controled environment. You can be happy in your own world. But I now, I got to wake up cause i'm a grown up, and all the thing that i do is under my responsibility. BERUSAHA!
Friday, May 06, 2005
dead inside
life become more and more complicated as i lived on. A monster is what i became. Hide behind the mask that you can no longer says that's you. All i want is to be back in my innoncences day. I don't want to hide inside the closet, only to watch darkness surround me. But till now i still can find the way out. Regrets...... oh, i got a lot of regrets. Dumping inside me with no mercy. The hurt that kept inside, is still bleeding. Watching dreams flying away. Can i trust love anymore?
Sunday, May 01, 2005
still in the blues....
Dia tanya samada aku ada? aku sentiasa ada...
tapi bukan untuk membuka salah sesiapa.
aku hadir untuk menyayangi.
bukan untuk dibenci.
Sukar untuk aku bertahan sebenarnya.
Bila di sini aku terduduk melihat pintu itu tertutup.
Aku tak faham wanita? Semakin buntu memikirkannya.
Bagaimana aku dapat memujuk bila hanya kebencian yang tampil.
kemarahan sahaja kedengaran. kebencian yang hadir.
aku tak pergi kemana-mana. aku tak dapat melihat jalan keluarnya.
Kenapa perlu bersengketa? Kenapa tidak boleh memahami?
Kenapa kata-kata perlu membelit diri sehingga masing-masing tidak tahu dimana berdiri.
Sehingga akhirnya air mata mengalir dan aku keamukan marah
Kenapa tak boleh.......... saya sayang awak
hati perempuan takkan semudahnya faham semua ini.
Ia memang cukup aku insafi
tapi bukan untuk membuka salah sesiapa.
aku hadir untuk menyayangi.
bukan untuk dibenci.
Sukar untuk aku bertahan sebenarnya.
Bila di sini aku terduduk melihat pintu itu tertutup.
Aku tak faham wanita? Semakin buntu memikirkannya.
Bagaimana aku dapat memujuk bila hanya kebencian yang tampil.
kemarahan sahaja kedengaran. kebencian yang hadir.
aku tak pergi kemana-mana. aku tak dapat melihat jalan keluarnya.
Kenapa perlu bersengketa? Kenapa tidak boleh memahami?
Kenapa kata-kata perlu membelit diri sehingga masing-masing tidak tahu dimana berdiri.
Sehingga akhirnya air mata mengalir dan aku keamukan marah
Kenapa tak boleh.......... saya sayang awak
hati perempuan takkan semudahnya faham semua ini.
Ia memang cukup aku insafi
Monday, April 25, 2005
arghhhhHHHh
aku somehow tahu aku takkan dapat apa yang aku nak. Benda tu selalu berlaku. Kegagalan bukan suatu yang menghairankan bagi aku. Namun harapan itu, bagaimana perkara itu boleh mula timbul dan bila ia akan padam. kerna tak semestinya kegagalan akan memadam harapan.
Jadi di sini aku mengadu nasib di hadapan komputer di opis pada pukul 11.25 malam dengan aku besok kena tinjauan di JPN salak selatan pada pukul 6.00 pagi. Nak tahu bagaimana rasanya hati? ARGhhHHHhhhHHHHHhhhhhHHHHHHhh!!!!!!!!!!!!!!!!
Jadi di sini aku mengadu nasib di hadapan komputer di opis pada pukul 11.25 malam dengan aku besok kena tinjauan di JPN salak selatan pada pukul 6.00 pagi. Nak tahu bagaimana rasanya hati? ARGhhHHHhhhHHHHHhhhhhHHHHHHhh!!!!!!!!!!!!!!!!
Saturday, April 23, 2005
can i talk and write in english
Can i talk and write in english....?
heck, i don't know much about what to say in this matter. My tongue is quite 'stoned' in talking this language. There's just a small vocab in my head and i guess there's a lot to learn more.
But i do have a good background in this Queen's language. I still remember spending my leisure time during childhood reading britanicca encylopedia. and i still do read a lot of english material. If only those word would stick in my head, it would be much more easier.
In terms of grammar, i have a pretty bad one.. Really bad. actually i followed my mom's advice, "you speak it as long as it sound nice' and that's what i do until today. Muhahahaha. If you an english teacher surely you can notice how much error i have made. But the thing is, i got my sister to wag me for it. my oldest sister is an english lecturer at kolej MARA banting. She even studied at Masschatusestt (oh how do you spell this place) US. So, you know how good she is. And my second sister is also teaching english.. but she teaches it at secondary school (although she's a teacher, my mom always corrected her english) plus, my late sister.. rosemas, is also fluent in english. She's so good that people can't differentiate whether she's a malay or she's a chinese. So, that's my family.
Conquering this language is one thing. It's something i need to practice, in order not to lose it. (practice really hard!!!!) Yesterday, I called Mano Maniam, the Kopitiam actor and also president of a nature 'something' society. Damn, what a horrible experience it is for me. They say that if you talk smoothly it would be like the water flow, but what i talk yesterday is not even like a water, is more of an iceberg stuck in the water pipe. but what to do, a job is job, and he couldn't talk smoothly in 'bahasa'. His word wouldn't come out. So then, it is me who's talking the english. At least he understand. Thank god. I wonder if that story comes out.... hmm to think of i didn't read yet today's newspaper. muhahahaha (what a spoilt journalist i am)
-habis
heck, i don't know much about what to say in this matter. My tongue is quite 'stoned' in talking this language. There's just a small vocab in my head and i guess there's a lot to learn more.
But i do have a good background in this Queen's language. I still remember spending my leisure time during childhood reading britanicca encylopedia. and i still do read a lot of english material. If only those word would stick in my head, it would be much more easier.
In terms of grammar, i have a pretty bad one.. Really bad. actually i followed my mom's advice, "you speak it as long as it sound nice' and that's what i do until today. Muhahahaha. If you an english teacher surely you can notice how much error i have made. But the thing is, i got my sister to wag me for it. my oldest sister is an english lecturer at kolej MARA banting. She even studied at Masschatusestt (oh how do you spell this place) US. So, you know how good she is. And my second sister is also teaching english.. but she teaches it at secondary school (although she's a teacher, my mom always corrected her english) plus, my late sister.. rosemas, is also fluent in english. She's so good that people can't differentiate whether she's a malay or she's a chinese. So, that's my family.
Conquering this language is one thing. It's something i need to practice, in order not to lose it. (practice really hard!!!!) Yesterday, I called Mano Maniam, the Kopitiam actor and also president of a nature 'something' society. Damn, what a horrible experience it is for me. They say that if you talk smoothly it would be like the water flow, but what i talk yesterday is not even like a water, is more of an iceberg stuck in the water pipe. but what to do, a job is job, and he couldn't talk smoothly in 'bahasa'. His word wouldn't come out. So then, it is me who's talking the english. At least he understand. Thank god. I wonder if that story comes out.... hmm to think of i didn't read yet today's newspaper. muhahahaha (what a spoilt journalist i am)
-habis
Friday, April 22, 2005
aku stuck di opis
buat masa ini, aku masih lagi di opis dan aku ada temujanji yang aku bakal lewat. Dalam hati ini, bagai terbakar-bakar rasanya. Benda yang ditelah tidak menjadi, aku terus tersangkut tak lepas-lepas. Marah sampai rasa macam nak bunuh orang pun ada. Tapi takdelarr sampai mati. aku tak nak masuk penjara. tolonglah cepat clear story
Wednesday, April 20, 2005
poem for her
Don't you miss the old sweet days,
the time at the park,
where there are just two of us
with packs of cigaterette
we just talk and talk
telling story which we don't tell others
in that evening,
we feel quiet and calm,
with wind breezes our skin
and the sunset gives a warm goodbye to the day
i do miss that time
i do miss you
ohhh.... my friend
ohhh.... my love
the time at the park,
where there are just two of us
with packs of cigaterette
we just talk and talk
telling story which we don't tell others
in that evening,
we feel quiet and calm,
with wind breezes our skin
and the sunset gives a warm goodbye to the day
i do miss that time
i do miss you
ohhh.... my friend
ohhh.... my love
Sunday, April 17, 2005
mimpi..
Aku seorang manusia ego. Kesombongan yang tersimpan dalam satu kelembutan. Aku sedar aku patut minta maaf. Namun aku membiarkan ia berlalu sehingga menjadi sebahagian daripada sejarah yang mengecewakan.
Aku lalai. Aku tak pernah bersungguh-sungguh. Kalau ada...ada, kalau tak ada, tak mengapa. Perkara ini yang kemudiannya menghancurkan aku. Aku tak sepatutnya lari tapi aku sebenarnya sentiasa melarikan diri.
Aku takut komiten. Aku takut kepada tanggungjawab. Terlalu banyak soalan bodoh yang aku sentiasa tanya. Aku lemah. Aku yang meracuni diriku sendiri.
Dalam semua itu, aku masih menyimpan harapan agar semua berubah. Aku ingin berubah menjadi lebih baik. Kehidupan yang lagi indah. Aku tak mahu terperangkap dalam kekalutan lalu. Aku tak ingin jadi tugul yang bersugul menyesali kelemahan diri.
Aku mahu menemui cinta aku kembali. Aku ingin katakan kepada dia. Yang semuanya sudah berubah menjadi lebih baik. Aku kini telah dewasa. Dan kemudian, aku mengharapkan di merangkul aku tanpa sesekali melepaskannya. Lalu, Aku memeluknya dan membisikan ke telinganya memberitahu 'saya sayang awak, wa'.
Di pagi hari, aku ingin mencium pipinya sebelum aku keluar mencari rezeki, dan di waktu malam aku akan mencium pipinya lagi, mengucapkan 'selamat tidur wahai permaisuriku.
aku akan merenung ke dalam matanya di setiap masa agar dia tahu bahawa kita berdua adalah satu. Aku faham dia dan dia faham aku.
Ini mimpi aku. ini impian yang aku akan terus simpan selama-lamanya. Semoga bertemu kelak di suatu masa dan di suatu tempat yang takkan kita jangka. Di waktu itu, aku sudah dewasa, Di waktu itu kau dapat melihat diriku sebenar, dan kita tidak terperangkap lagi dalam kenangan pahit lalu. Kita mulakan suatu yang baru. Aku dan kau dalam satu kehidupan bersama-sama.
Semoga kau bahagia dan tenang. Aku sentiasa mengenangmu. Aku tak mungkin melupakanmu.
Aku lalai. Aku tak pernah bersungguh-sungguh. Kalau ada...ada, kalau tak ada, tak mengapa. Perkara ini yang kemudiannya menghancurkan aku. Aku tak sepatutnya lari tapi aku sebenarnya sentiasa melarikan diri.
Aku takut komiten. Aku takut kepada tanggungjawab. Terlalu banyak soalan bodoh yang aku sentiasa tanya. Aku lemah. Aku yang meracuni diriku sendiri.
Dalam semua itu, aku masih menyimpan harapan agar semua berubah. Aku ingin berubah menjadi lebih baik. Kehidupan yang lagi indah. Aku tak mahu terperangkap dalam kekalutan lalu. Aku tak ingin jadi tugul yang bersugul menyesali kelemahan diri.
Aku mahu menemui cinta aku kembali. Aku ingin katakan kepada dia. Yang semuanya sudah berubah menjadi lebih baik. Aku kini telah dewasa. Dan kemudian, aku mengharapkan di merangkul aku tanpa sesekali melepaskannya. Lalu, Aku memeluknya dan membisikan ke telinganya memberitahu 'saya sayang awak, wa'.
Di pagi hari, aku ingin mencium pipinya sebelum aku keluar mencari rezeki, dan di waktu malam aku akan mencium pipinya lagi, mengucapkan 'selamat tidur wahai permaisuriku.
aku akan merenung ke dalam matanya di setiap masa agar dia tahu bahawa kita berdua adalah satu. Aku faham dia dan dia faham aku.
Ini mimpi aku. ini impian yang aku akan terus simpan selama-lamanya. Semoga bertemu kelak di suatu masa dan di suatu tempat yang takkan kita jangka. Di waktu itu, aku sudah dewasa, Di waktu itu kau dapat melihat diriku sebenar, dan kita tidak terperangkap lagi dalam kenangan pahit lalu. Kita mulakan suatu yang baru. Aku dan kau dalam satu kehidupan bersama-sama.
Semoga kau bahagia dan tenang. Aku sentiasa mengenangmu. Aku tak mungkin melupakanmu.
Monday, April 11, 2005
waktu sesat
Aku sesat. Aku benci bila aku sesat. Dan aku sesat sebanyak dua kali. Dari KL ke Sepang aku sesat. Dari Sepang ke Kl pun aku sesat. Masa tu, aku cuba cari jalan dalam. Nyatanya, cukup dalam aku telah pergi. Lebih menyedihkan, aku sesat seorang diri dan masa sesat seorang diri aku rasa cukup sunyi. Tiada siapa teman. Yang ada cuma aku sendiri. Aku cuba juga call kawan-kawan lama aku. Kawan-kawan yang masa dulu aku cukup rapat dan buat aku rasa bahagia. Namun mungkin, banyak perkara dah terjadi. Kawan-kawan aku itu tidak suka panggilan dari aku. Mereka tawar mendengar suara aku. Aku tak boleh salahkan mereka, aku yang bersalah pada mulanya. Tapi aku tahu aku tak boleh buat apa-apa. Bila memperkatakan mengenai hati orang, sekali sudah terguris, parutnya takkan hilang.
Rasa seronok kembali dapat bersama keluarga. Ada mak yang tolong kejut subuh. Kakak yang sarkastik dan sentiasa picit aku punya 'blackhead'. Abang ipar yang baik hati dan adik yang rajin. Keluarga ialah tempat kita asal. Mereka tidak akan meminggirkan walaupun betapa buruknya perangai kau. Mengingatkan perkara itu banyak menginsafkan. Aku akan sentiasa terhutang dengan keluarga aku. Mereka adalah penting untuk aku.
Projek indi film akan start balik. Perjumpaan dengan Rina dan Luqman banyak memberi inspirasi. Aku cadang ingin kumpul semua kawan-kawan lama balik. Aku pada mulanya tidak berapa menggemari cerita 'Pengalaman yang tidak dapat dilupakan' yang aku tulis beberapa tahun yang lalu. Itu percubaan pertama aku menulis. Terlalu banyak kecacatan. Walaupun watak itu sudah cukup kuat tapi ekspresasi dialog terlalu sarkastik dan lebih merupakan aku sendiri. Aku ingin melihat setiap watak hidup dengan dirinya sendiri. Bukankah itu yang merencahkan hidup ini? Pelbagai jenis manusia berada di satu tempat yang sama pada masa yang sama.
Banyak kajian aku perlu lakukan kembali. 1) Kajian mengenai orang psycho (mungkin adolf hitler orang terbaik) yang hidup dalam dunia dia tapi mempunyai logiknya sendiri. 2) Kajian mengenai cinta (romeo dan juliet???) walaupun betapa mendalamnya perasaan tetap tak boleh melawan takdir. 3) Kajian mengenai budak-budak high (aku perlukan pengalaman peribadi untuk ini) dan juga kajian tentang makna hidup dan mati (balik kepada al-quran al karim)
Hujung minggu baru-baru ini terlalu padat. Aku terfikir untuk berehat, namun lebih baik cakap buat benda yang aku minat. Buat benda yang aku rasa hidup. Aku ada banyak penyesalan tapi tak boleh terperangkap dalamnya bukan. Life goes on and on until you dead! Untuk orang-orang yang pernah aku sayang.... aku masih lagi sayang mereka. Peace and Out
-habis
Rasa seronok kembali dapat bersama keluarga. Ada mak yang tolong kejut subuh. Kakak yang sarkastik dan sentiasa picit aku punya 'blackhead'. Abang ipar yang baik hati dan adik yang rajin. Keluarga ialah tempat kita asal. Mereka tidak akan meminggirkan walaupun betapa buruknya perangai kau. Mengingatkan perkara itu banyak menginsafkan. Aku akan sentiasa terhutang dengan keluarga aku. Mereka adalah penting untuk aku.
Projek indi film akan start balik. Perjumpaan dengan Rina dan Luqman banyak memberi inspirasi. Aku cadang ingin kumpul semua kawan-kawan lama balik. Aku pada mulanya tidak berapa menggemari cerita 'Pengalaman yang tidak dapat dilupakan' yang aku tulis beberapa tahun yang lalu. Itu percubaan pertama aku menulis. Terlalu banyak kecacatan. Walaupun watak itu sudah cukup kuat tapi ekspresasi dialog terlalu sarkastik dan lebih merupakan aku sendiri. Aku ingin melihat setiap watak hidup dengan dirinya sendiri. Bukankah itu yang merencahkan hidup ini? Pelbagai jenis manusia berada di satu tempat yang sama pada masa yang sama.
Banyak kajian aku perlu lakukan kembali. 1) Kajian mengenai orang psycho (mungkin adolf hitler orang terbaik) yang hidup dalam dunia dia tapi mempunyai logiknya sendiri. 2) Kajian mengenai cinta (romeo dan juliet???) walaupun betapa mendalamnya perasaan tetap tak boleh melawan takdir. 3) Kajian mengenai budak-budak high (aku perlukan pengalaman peribadi untuk ini) dan juga kajian tentang makna hidup dan mati (balik kepada al-quran al karim)
Hujung minggu baru-baru ini terlalu padat. Aku terfikir untuk berehat, namun lebih baik cakap buat benda yang aku minat. Buat benda yang aku rasa hidup. Aku ada banyak penyesalan tapi tak boleh terperangkap dalamnya bukan. Life goes on and on until you dead! Untuk orang-orang yang pernah aku sayang.... aku masih lagi sayang mereka. Peace and Out
-habis
Monday, April 04, 2005
seni dan sastera dan kita
AKU cukup meminati seni dan sastera. Biarpun, aku bukan seorang yang cukup dalam untuk menghayati sastera, aku tetap merasakan ada sesuatu yang indah di dalamnya. Permainan kata-kata, pencarian tersirat dan perjalanan cerita kehidupan, kesemua itu merangkum seni dan sastera sebagai satu medium yang cukup mengkagumkan. Namun begitu, ada sesuatu yang cukup menyedihkan bila melihat perkembangan seni dan sastera negara sejak akhir-akhir ini. Tiada apa yang mungkin dapat kita banggakan hari ini. Kalau ada pun kelompok itu cuma menjadi minoriti dalam masyarakat. Adakah itu nasibnya? Kemanakah hilangnya Asas 20? Tidakkah kita patut mempunyai Chairil Anwar kita sendiri?
Perjalanan kehidupan tidak semestinya indah. Tambahnya dengan saya yang menulis artikel ini, pandangan yang keluar amat cetek kerana ia hanya berdasarkan pemerhatian sekeliling semata-semata. Saya tidak keluar mencari sebaliknya saya tunggu mereka datang. Tapi tidak banyak yang datang kerana dunia komersil tidak membenarkannya. Saya mengharapkan ada sesuatu yang mungkin dapat mengubah kita semua. Dan perlahan-lahan saya mula faham, seni dan sastera di Malaysia sedar tidur. Ia tidak mungkin akan bangun mengejutkan kita. Melainkan kita mengejutkan dia sendiri. Akhirnya, perkara tersebut terletak di tangan kita jua.
Di mana salahnya? Salah sasterawan yang tidak pandai berkarya atau salah masyarakat yang tidak pandai menghargai? Mungkin sasterawan tidak dapat melihat untungnya dengan apa yang mereka lakukan. Melainkan mereka yang benar-benar jujur dengan apa yang mereka percaya, orang-orang sebegini sememangnya benar-benar cekal dan akan terus berkarya. Sayangnya jumlahnya amat kecil. Kalau hendak difikirkan, berapa sangat perolehan yang sasterawan miliki dalam setiap karya mereka. Kalau tidak kerana ia menjadi sebahagian daripada buku teks di sekolah, atau pengkarya itu sendiri bekerja dengan perkhidmatan awam, mungkin mereka terpaksa makan pasir. Siapa yang sanggup makan pasir? Realiti kehidupan kemungkinan membunuh seni itu sendiri. Dalam jiwa setiap penggiat seni, sentiasa ada satu suara yang menjerit-jerit meminta keluar. Mereka ingin sekali menyampaikan sesuatu, sayangnya mereka yang mendengar cukup sedikit sekali. Dan di situ sahajalah, suara itu akan terus berada.
Dan perkara itu mungkin tidak menghairankan bagi masyarakat kita yang masih terlalu muda. Sebagai sebuah negara yang baru berusia 48 tahun, kita masih tercari-cari identiti. Masih tiada asas. Sejarah untuk direnung kembali pun masih terlalu kabur. Kalau bercakap tentang jati diri, pendirian politik pula akan keluar. Bila berkata tentang seni, ada yang mungkin terus terkiblatkan dunia seni barat. Dalam masyarakat yang mempunyai pelbagai bangsa, proses untuk membentuk jiwa seni seni yang dapat diterima oleh kesemua bangsa Melayu, India dan Cina besar sekali terbatas atas kepentingan masing-masing.
Terperangkap dalam dunia komersil, mungkin itu yang wajar disifatkan kepada faktor utama dalam masalah ini. Mereka yang hidup dalam arus semasa, jarang sekali merenung kembali apa yang kita ada. Sebaliknya, hanya mencari perkara yang mempunyai kepentingan dan keseronokan diri semata-mata. Semua ingin mencari keuntungan. Perkara yang tidak menjana wang sama sekali akan dipinggirkan. Justeru itu, seni dan sastera akan sentiasa terlantar dalam kelompok diri mereka sahaja. Walhal, masyarakat tidak menyedari ada banyak perkara yang boleh mereka belajar dari seni dan sastera.
Leonardo Da Vinci, selain daripada seorang pelukis, beliau juga seorang saintis. Ketajaman pemikirannya melampui zaman dan beliau mampu mencurahkan imaginasinya di atas kanvas tanpa batasan. Pokoknya, daripada imaginasilah yang membawa dia ke tempat dia berada kini. Imaginasi di sini bukan lebih kepada angan-angan, tetapi ia adalah satu wawasan. Gambaran masa depan yang cukup indah. Dalam dunia beliau, nombor-nombor dan sajak-sajak bergabung menjadi satu. Apa yang lagi menarik, intepretasi yang berbeza mewarnakan lagi ia. Namun, bagaimana semua ini dapat bercantum bersama? melalui seni dan sastera jawapannya.
Sayangnya, masyarakat tidak melihat semua itu. Sastera adalah sastera. Seni adalah seni. Sains adalah Sains. Politik adalah politik. Kesemuanya terpisah akibat pemikiran kita yang tak ubah macam tempurung kelapa. Lihatlah anak-anak muda bangsa di sekolah, mereka melihat ini semua dalam satu sudut yang akhirnya membantutkan imaginasi mereka sendiri. Mereka tidak mungkin akan ke hadapan jikalau tiada imaginasi yang ingin mereka gapai. Maka jadilah mereka satu hari nanti sebagai robot-robot yang bekerja tanpa mempunyai erti kehidupan.
Perkara ini tidak berlaku kepada pelajar sains sahaja malah kepada pelajar sastera juga. Mungkin ini apa yang terjadi kepada penggiat seni apabila mereka masuk ke dalam dunia akademik. Mereka akan menjadi robot-robot yang mengusahakan kertas kerja, bengkel dan seminar. Bahasa mereka mula kaku. Seni itu kosong. Apa yang mereka perkatakan ialah apa yang mereka lalui semata-mata. Atau bacaan ilmiah yang mereka baru-baru ini membaca. Tiada apa untuk dikongsi. Tiada ada apa untuk direnungi. Dalam hal ini, kita tidak akan dapat lagi bercakap tentang ketulusan yang lahir dari sebuah jiwa. Kita mungkin dapat membaca sebuah kertas kerja daripada persidangan tetapi dimanakah cerita kehidupan yang kita sebenarnya ingin dengar.
A. Samad Said, Arena Wati, Usman Awang, P. Ramlee, Ahmad Yatim, Md Sani Md Dom, Suzlee Ibrahim, adalah antara nama-nama besar yang memberi wajah kepada sastera dan seni kita. Tapi mereka semua akan pergi, malah ada yang sudah pergi, soalnya siapakah yang dapat menggantikan mereka? Usaha itu tidak berkesinambungan. Terdapat jurang besar membezakan mereka dengan generasi-generasi muda. Dunia komersial menyebabkan sastera terpinggir sehingga tiada siapa yang ingin mengangkat tokoh-tokoh ini dan karya-karya yang mereka pernah nukilkan. Pasaran buku negara tenggelam dibanjiri dengan novel-novel cinta yang hanya menghanyutkan pemikiran. Dunia filem pula sarat filem-filem yang dilakonkan oleh patung-patung dengan pengarah atau penerbit hanya tahu mengejar untung cepat tanpa mengambil berat cerita yang mereka sampaikan. Pameran lukisan pula sentiasa lengang tanpa ada masyarakat yang sanggup mencuri kesibukan masa menjenguk karya-karya lahir dari sepasang tangan ajaib. Kenapa kita membiarkan komersial membunuh seni dan sastera. Bukankah kita patut angkatnya kembali. Kenapa seni dan sastera itu sendiri tidak boleh menjadi satu komersial. Masyarakat kita memang kejam. Tanpa sedar, kita sendiri yang akan membunuh kedua-duanya.
-habis
Perjalanan kehidupan tidak semestinya indah. Tambahnya dengan saya yang menulis artikel ini, pandangan yang keluar amat cetek kerana ia hanya berdasarkan pemerhatian sekeliling semata-semata. Saya tidak keluar mencari sebaliknya saya tunggu mereka datang. Tapi tidak banyak yang datang kerana dunia komersil tidak membenarkannya. Saya mengharapkan ada sesuatu yang mungkin dapat mengubah kita semua. Dan perlahan-lahan saya mula faham, seni dan sastera di Malaysia sedar tidur. Ia tidak mungkin akan bangun mengejutkan kita. Melainkan kita mengejutkan dia sendiri. Akhirnya, perkara tersebut terletak di tangan kita jua.
Di mana salahnya? Salah sasterawan yang tidak pandai berkarya atau salah masyarakat yang tidak pandai menghargai? Mungkin sasterawan tidak dapat melihat untungnya dengan apa yang mereka lakukan. Melainkan mereka yang benar-benar jujur dengan apa yang mereka percaya, orang-orang sebegini sememangnya benar-benar cekal dan akan terus berkarya. Sayangnya jumlahnya amat kecil. Kalau hendak difikirkan, berapa sangat perolehan yang sasterawan miliki dalam setiap karya mereka. Kalau tidak kerana ia menjadi sebahagian daripada buku teks di sekolah, atau pengkarya itu sendiri bekerja dengan perkhidmatan awam, mungkin mereka terpaksa makan pasir. Siapa yang sanggup makan pasir? Realiti kehidupan kemungkinan membunuh seni itu sendiri. Dalam jiwa setiap penggiat seni, sentiasa ada satu suara yang menjerit-jerit meminta keluar. Mereka ingin sekali menyampaikan sesuatu, sayangnya mereka yang mendengar cukup sedikit sekali. Dan di situ sahajalah, suara itu akan terus berada.
Dan perkara itu mungkin tidak menghairankan bagi masyarakat kita yang masih terlalu muda. Sebagai sebuah negara yang baru berusia 48 tahun, kita masih tercari-cari identiti. Masih tiada asas. Sejarah untuk direnung kembali pun masih terlalu kabur. Kalau bercakap tentang jati diri, pendirian politik pula akan keluar. Bila berkata tentang seni, ada yang mungkin terus terkiblatkan dunia seni barat. Dalam masyarakat yang mempunyai pelbagai bangsa, proses untuk membentuk jiwa seni seni yang dapat diterima oleh kesemua bangsa Melayu, India dan Cina besar sekali terbatas atas kepentingan masing-masing.
Terperangkap dalam dunia komersil, mungkin itu yang wajar disifatkan kepada faktor utama dalam masalah ini. Mereka yang hidup dalam arus semasa, jarang sekali merenung kembali apa yang kita ada. Sebaliknya, hanya mencari perkara yang mempunyai kepentingan dan keseronokan diri semata-mata. Semua ingin mencari keuntungan. Perkara yang tidak menjana wang sama sekali akan dipinggirkan. Justeru itu, seni dan sastera akan sentiasa terlantar dalam kelompok diri mereka sahaja. Walhal, masyarakat tidak menyedari ada banyak perkara yang boleh mereka belajar dari seni dan sastera.
Leonardo Da Vinci, selain daripada seorang pelukis, beliau juga seorang saintis. Ketajaman pemikirannya melampui zaman dan beliau mampu mencurahkan imaginasinya di atas kanvas tanpa batasan. Pokoknya, daripada imaginasilah yang membawa dia ke tempat dia berada kini. Imaginasi di sini bukan lebih kepada angan-angan, tetapi ia adalah satu wawasan. Gambaran masa depan yang cukup indah. Dalam dunia beliau, nombor-nombor dan sajak-sajak bergabung menjadi satu. Apa yang lagi menarik, intepretasi yang berbeza mewarnakan lagi ia. Namun, bagaimana semua ini dapat bercantum bersama? melalui seni dan sastera jawapannya.
Sayangnya, masyarakat tidak melihat semua itu. Sastera adalah sastera. Seni adalah seni. Sains adalah Sains. Politik adalah politik. Kesemuanya terpisah akibat pemikiran kita yang tak ubah macam tempurung kelapa. Lihatlah anak-anak muda bangsa di sekolah, mereka melihat ini semua dalam satu sudut yang akhirnya membantutkan imaginasi mereka sendiri. Mereka tidak mungkin akan ke hadapan jikalau tiada imaginasi yang ingin mereka gapai. Maka jadilah mereka satu hari nanti sebagai robot-robot yang bekerja tanpa mempunyai erti kehidupan.
Perkara ini tidak berlaku kepada pelajar sains sahaja malah kepada pelajar sastera juga. Mungkin ini apa yang terjadi kepada penggiat seni apabila mereka masuk ke dalam dunia akademik. Mereka akan menjadi robot-robot yang mengusahakan kertas kerja, bengkel dan seminar. Bahasa mereka mula kaku. Seni itu kosong. Apa yang mereka perkatakan ialah apa yang mereka lalui semata-mata. Atau bacaan ilmiah yang mereka baru-baru ini membaca. Tiada apa untuk dikongsi. Tiada ada apa untuk direnungi. Dalam hal ini, kita tidak akan dapat lagi bercakap tentang ketulusan yang lahir dari sebuah jiwa. Kita mungkin dapat membaca sebuah kertas kerja daripada persidangan tetapi dimanakah cerita kehidupan yang kita sebenarnya ingin dengar.
A. Samad Said, Arena Wati, Usman Awang, P. Ramlee, Ahmad Yatim, Md Sani Md Dom, Suzlee Ibrahim, adalah antara nama-nama besar yang memberi wajah kepada sastera dan seni kita. Tapi mereka semua akan pergi, malah ada yang sudah pergi, soalnya siapakah yang dapat menggantikan mereka? Usaha itu tidak berkesinambungan. Terdapat jurang besar membezakan mereka dengan generasi-generasi muda. Dunia komersial menyebabkan sastera terpinggir sehingga tiada siapa yang ingin mengangkat tokoh-tokoh ini dan karya-karya yang mereka pernah nukilkan. Pasaran buku negara tenggelam dibanjiri dengan novel-novel cinta yang hanya menghanyutkan pemikiran. Dunia filem pula sarat filem-filem yang dilakonkan oleh patung-patung dengan pengarah atau penerbit hanya tahu mengejar untung cepat tanpa mengambil berat cerita yang mereka sampaikan. Pameran lukisan pula sentiasa lengang tanpa ada masyarakat yang sanggup mencuri kesibukan masa menjenguk karya-karya lahir dari sepasang tangan ajaib. Kenapa kita membiarkan komersial membunuh seni dan sastera. Bukankah kita patut angkatnya kembali. Kenapa seni dan sastera itu sendiri tidak boleh menjadi satu komersial. Masyarakat kita memang kejam. Tanpa sedar, kita sendiri yang akan membunuh kedua-duanya.
-habis
Sunday, April 03, 2005
along the street light
Isn't it sad. I can't move on. When I saw her picture, my heart melts. Is like that all this time i've been lying to myself by not saying i miss her. I do miss her. I do miss the old good time when we spend time together. At that time, it's like we have the same mind and everything went so smooth. But this is not a happily ever after story.
We've gone through fights, break-up, separation, confrontation, hate and all this until we reach at one point, we began to question, why are we still here? and so, we choose not to be together. The funny part, there is no objection from the family. There is no status or money conflict. There is no third person came and ruining everything. Actually the person that make everything didn't happen is she and me.
We all have our own reason. That's the same with she and me. We have our dreams but it just didn't happen in the snap of the finger. Time is vital. I don't see that we could face it. In the end, both of us can't control our own self from hurting each other.
I want to give her trust. but i'm not innocent anymore. There's nothing in me that is interesting. She hates me. It will always kept inside. and it come out at time i didn't expected. I know that she didn't meant it. She loves me too. But once you're betrayed, there isn't trust anymore.
Can we both change? It takes time and it also needs gods willing. I don't see how this could happen at this time. Both of us are survivor from a perished ship. We are lost and yet there is no place we can turn to. We need each other but we can't be together. The feeling is no longer the same. If only i could turn back time and start it all over.
I would like show her the new world. The right path where we can be together. It's true that the world is corrupt, evil and cruel but we don't have to be like them. I would show her what is love from my perspective. The things that we can enjoy, the things that we can share and the thing we shouldn't do. Sadly, dream will always be a dream. She is like a princess. Everyone loves her. How could this frog meant anyting? Can i be with her? I don't know. but i do know, i miss her.
We've gone through fights, break-up, separation, confrontation, hate and all this until we reach at one point, we began to question, why are we still here? and so, we choose not to be together. The funny part, there is no objection from the family. There is no status or money conflict. There is no third person came and ruining everything. Actually the person that make everything didn't happen is she and me.
We all have our own reason. That's the same with she and me. We have our dreams but it just didn't happen in the snap of the finger. Time is vital. I don't see that we could face it. In the end, both of us can't control our own self from hurting each other.
I want to give her trust. but i'm not innocent anymore. There's nothing in me that is interesting. She hates me. It will always kept inside. and it come out at time i didn't expected. I know that she didn't meant it. She loves me too. But once you're betrayed, there isn't trust anymore.
Can we both change? It takes time and it also needs gods willing. I don't see how this could happen at this time. Both of us are survivor from a perished ship. We are lost and yet there is no place we can turn to. We need each other but we can't be together. The feeling is no longer the same. If only i could turn back time and start it all over.
I would like show her the new world. The right path where we can be together. It's true that the world is corrupt, evil and cruel but we don't have to be like them. I would show her what is love from my perspective. The things that we can enjoy, the things that we can share and the thing we shouldn't do. Sadly, dream will always be a dream. She is like a princess. Everyone loves her. How could this frog meant anyting? Can i be with her? I don't know. but i do know, i miss her.
Subscribe to:
Posts (Atom)
