Wednesday, October 08, 2008

ramadhan dan syawal

aku mahu ingat balik apa yang ustaz ada cakap masa kat kampung;

1) Izrail sebenarnya akan menziarahi kita 40 hari sebelum kita mati. kita akan merasa seperti senak di perut rasanya, dan kejadian adalah selepas asar, ia akan diikuti tanda untuk 30 hari, seminggu, tiga hari tapi aku terlupa lak yang perkara-perkara itu.

2) taqwa adalah daripada huruf 'ta', 'qof', 'wau', dan 'alif', aku terlupa apa untuk 'qof' tapi 'ta' adalah untuk tawaduk, 'wa' adalah untuk warak manakala 'alif' untuk isitiqamah.

3) tawaduk adalah merendah diri, namun bukan sehingga hina, atau sebaliknya hingga bongkak, ia adalah garis tengah sebagaimana doa imam ghazali agaknya, 'Oh tuhan, aku tidak layak untuk syurgamu namun aku tidak sanggup menanggung azab nerakamu'. antaranya tanda tawaduk ialah orang yang suka memberi salam terlebih dahulu.

4) istiqamah ini pulak adalah keyakinan berterusan terhadap kuasa ilahi, ia bukan sebagaimana sekejap-sekejap berubah, kalau betul lar memori ini rasanya.

5)Hari raya sebenarnya bukan pada aidilfitri ataupun aidiladha, namun adalah pada setiap Jumaat dalam minggu-minggu yang kita lalui, terdapat celahan waktu yang mana doa akan naik ke langit dan malaikat mendoakan para jemaah yang datang awal, dan tidak bagi mereka yang muncul semasa khutbah sudah bermula. Disunatkan juga untuk banyak beramal.

6) Jangan suka mengeluh pada orang, sebaliknya mengadu pada Allah, dia yang Maha Mengetahui dan juga Maha Mengasihani.


Hmmm..... terlalu berkarat memori. Harap mereka yang membaca ini dapat merujuk buku agama untuk lebih kesahihannya sebab aku gagal untuk mengingati semuanya sepenuhnya. Terus terang, aku terasa begitu sayu dalam ramadhan dan syawal ini. Begitupun, langkah tetap berjalan sebab aku tidak nampak pun matahari berhenti terbit. Dapat tergambar wajah mereka yang dikasihi dan aku berdoa supaya sejahtera semua terutamanya allahyarham ayahanda tercinta, Aunal Maslih Bin Mohd. Zainal Abidin.

Tidak terlewat lagi rasanya, selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin.

No comments: