Friday, December 16, 2005

paut

Menyedari, tidak bertindak dan hanya berharap. Kiamat bunyinya. Menunggu maut dalam erti lain, menunggu bom jangka untuk meletup. Hidup aku tidak keruan sejak kebelakangan ini. Diriku hilang bagai ada jembalang yang melangkahkan kakiku. Aku dapat merasakan waktu tidak berjalan. Makna tidak lagi memberi sebarang realiti. Hakikatnya, aku terperangkap dalam ketakutan. Setiap orang punya cerita masing-masing. Tidak ketinggalan aku. Tuhan telah menentukan yang aku dijadikan sebagai manusia yang lembut hatinya. Membentak tidak. Memberontak tidak. Berkeras pun tidak. Yang tinggal hanya rasa tidak puas hati yang tidak dapat diadili. Waktu aku membesar pun bukan indah. Aku pernah merasai apa itu pengkhianatan dalam persahabatan. Justeru itu, aku kerap kali berhati-hati. Tidak membiarkan diri aku terlalu dalam kepada sesiapa. Namun bila memperkatakan alam fana cinta, siapa mungkin dapat mengelaknya. Aku tidak terkecuali. Kini aku di dalamnya. Melarikan diri tidak. Menyembunyi pun tidak. Apa yang aku harus ialah..... menjadi teguh kerana padaku tempat berpautnya. Jalan lurus ingin kutujui