Friday, July 01, 2011

limbo

bosan dengan facebook? serangga itu sedang mengigit aku. sebagaimana china yang sebelum ini dengan dasar pintu tertutup, atau jepun di waktu tokugawa shogunate, aku kian melabuhkan tirai. seperti mengucapkan selamat malam, sebelum tidur untuk selama-lamanya dan berangkat ke dunia lain. interaksi sosial melalui laman maya menemui tahap tepu, bagi aku. ia bukan lagi dunia baru. ini jadi dunia realiti. dan dunia realiti agak membosankan.

semalam, aku membuka televisyen untuk menonton DVD cetak rompak. baru separuh jalan tengok, DVD tu rosak dan aku terpaksa tengok cerita yang berhenti di pertengahan. Alangkah peritnya. Semua emosi yang terkumpul terpaksa diluahkan dalam keluhan. Kenapa ia menjadi begitu bosan. Untuk hancur di tengah perjalanan adalah amat menyedihkan.

Malam itu aku tidur dan mengakhirkan hari dengan buku mengenai dunia silam. Aku terlelap dalam cahaya terang. Aku bermimpi berjumpa rakan-rakan lama dan saling bergelak ketawa. Aku bermimpi mengikuti pengembaraan yang tidak pernah difikirkan. Aku mimpi dalam dua lapis mimpi, hingga realiti terpisah begitu jauh. Adakah aku bangun untuk hidup dalam dunia limbo? berterusan tanpa maksud.

No comments: