Tuesday, June 03, 2008

balik awal


Rutin harian menyaksikan aku akan tiba di rumah pada pukul 10 malam hampir setiap hari. Aku akan membuang masa tiga hingga empat jam sebelum lelap, untuk bangun melihat matahari di atas kepala.

Bukannya aku rajin sangat tapi sudah kerja seperti itu. Pulaknya jalan jam teruk dan memang makan asap, sekalipun gerak awal dari pejabat.

Begitupun, kengkadang, aku teringin untuk kehidupan balik awal. Menarik bukan, kalau dapat tiba di rumah pada waktu petang, dapat beriadah di padang, tak pun berkebun sket. huhuhu (jangan gelak)

Paling menarik sekali adalah menikmati teh panas sambil makan cekodok. Lepak depan tv tengok otoberita, waktu maghrib bergegas ke surau. Malam pulak lepak berbual sebelum lelap sambil menonton apa jua tayangan larut malam.

Sebenarnya, banyak perkara yang aku angankan tapi entahlah, nasib tidak dapat dijanjikan. Kisah ini memang bunyinya sedih namun, aku tetap rindu.


No comments: