Tuesday, June 28, 2005

di sebalik berita

KUALA LUMPUR 27 Jun _ Bukankah kita semua benci dengan politik ofis. Bila ada orang atas, mesti ada orang bawah. Dan bila wujud keadaan itu, mesti ada orang yang cuba mengambil kesempatan untuk diri-diri masing. Saling mempergunakan demi kepentingan sendiri, sehingga sanggup menyukarkan hidup orang lain yang langsung tak bersalah. Aku selalu juga jadi orang yang tak bersalah tu. Tapi apa nak buat.

Manusia berbeza. Ada yang sombong. Ada yang pelik. Ada yang malas. Ada yang rajin. Kenyataan menyedihkan lagi tatkala kita semua hidup di muka bumi yang sama. Dan lebih teruk lagi, kita cari rezeki di tempat yang sama. Tidak boleh terlalu keras. Tapi tidak boleh terlalu lembut. Aku kadang-kadang jumpa juga manusia yang tahu mencintai dirinya sendiri sahaja. Aku pikir, mereka ini manusia yang menyusahkan.

"Itu yang buat aku kadang-kadang terpikir untuk jadi operator pengeluaran jer. Habis cerita. Hari-hari mengadap mesin. Sembang dengan mesin. Aku buat kerja aku. Produktiviti tetap tinggi meskipun gaji rendah. Alamak! takkan nak gaji rendah. Sekurang-kurangnya biarlah hidup ni selesa dan berkemampuan. Kalau aku berada di situ aku sebenarnya berangan-angan untuk mencari dunia sempurna," kata pikiran yang merapu tengah tekanan.

Untuk panjat ke atas, hendak tak nak, mesti juga jumpa manusia-manusia yang menyusahkan kita. Tekanan tu! Dia orang cakap macam-macam. Dia orang buat perkara macam-macam. Tapi semua perlu dilalui. Hidup inikan putaran siang dengan malam. Berapa lama mereka boleh selesa sebenarnya. Walau macam mana pun, dia orang perlukan aku juga. Jadi aku pun buat kerja aku. Sebab apa? Sebab aku dibayar gaji untuk buat kerja aku. Dia orang pikir yang bukan-bukan, biarkan jelarrr. Janji aku buat kerja aku. Dan aku tak nak kerja di sini selama-lamanya. Nak tahu sebab apa? Aku lebih daripada kerja aku! Aku ada maksud aku sendiri!!!!!!!!!

-habis

3 comments:

Unknown said...

Itulah hakikatnya, walau setinggi mana kita mendongak ke langit, kita masih berpijak di bumi yang nyata. Nak buat macam mana Kamil, inilah norma kehidupan.
"Lahir, berjuang, mati"

Unknown said...

I quote:
"You're not your job"
hint..hint..hhehehe

Unknown said...

Itulah hakikatnya, walau setinggi mana kita mendongak ke langit, kita masih berpijak di bumi yang nyata. Nak buat macam mana Kamil, inilah norma kehidupan.
"Lahir, berjuang, mati"