Wednesday, July 11, 2007

.

''Kenapa kau diam'' dia bertanya.

''Ada satu titik hitam yang masih belum hilang lagi,'' kataku.

''Aku tidak dapat melihatnya,''

''Ia masih ada di situ,''

Aku tidak sabar lagi. Aku mengambil kain yang ada cuba melenyapkan titik itu. Selembut-lembutnya aku mula membersihkan. Namun ia masih ada. Aku menonyoh sekuat-kuatnya. Ia masih belum cukup lagi. Aku mengambil berus sabut. Aku memberuskannya sekuat hati sambil mencurahkan air berkali-kali. Berapa banyak peluntur aku guna, aku sudah tidak ingat lagi sebab aku dah mencampurkan semuanya. Aku lakukan semuanya berulang kali. Tubuh aku makin penat tapi aku teruskan. Sehinggalah aku terdengar deringan sebuah jam loceng. Aku terhenti. Perlahan-lahan aku menoleh ke belakang dan memalingkan diri.

''Adakah titik itu masih ada,'' dia bertanya lagi.

''Aku tidak tahu,''

No comments: